ALSCHULER GROSSMAN STEIN & KAHAN LLP
ATTORNEYS AT LAW

STANTON L. STEIN OUR FSLE NUMBER
ATTQRNEY AT LAY . ysoai-24R¥ar
LITEIN@ATSK.COM

Oirect Dlal: 310:255.9)81
birke Pax: 310-507-2341

December 6, 2006

BY FACSIMILE (301-405-8323) AND.U.5. MAIL AND EMAIL

Ediror

American Journalism Review

A Publication of the Phillip Merrill College of Journalism
University of Maryland, 1117 Journalism Building
College Park, MD 20742-7111

aditor@ajr.umd edu

Re:  Ampersand Publications 11.C and the Sapta Rarhara News-Press; Americar Jowmalisin
Mn_“nmmb&rﬁmmﬂ!ﬂq_vim"

Dear Sit or Madam:

We are litigation counsel for Ampersand Publications LLC ("Ampersand”), owner
and publisher of the Santa Barbara News-Press. We are writing with respect 1o the article
published as a “December/january Preview” and available, inter alia, on your website, entitled
“Santa Barbara Smackdown™ by Susan Paterno (the “Article™)

Your Arlicle contains very serious false and defamatory accusations against our
clienl. As a whole, these statements convey to the reader that Ampersancl ig an unethical
corporation engaged in improper and unethical business practices and that the Santa Barbara
News-Press is a deficient product whose news reporting is compromised by excessive editorial
interference by its owners and publishers This is false. as are the numerous "events’ that the
Article purports to describe and use as support for its egregious attacks on our client and its
newspaper

We hereby demand a retraction of the false and defamatory assertions that
Ampersand is an unethical corporation engaged in improper and unethical business practices
and that the Santa Barbara News-Press is a deficient product whose news reporting is
compromised by excessive editorial interference by its owners and publishers ‘We further
dernand a retraction of each and every false ot misleading statement ot description of alleged
events, including for example,

a “[Bormer editor] Roberts was ordered to kill a story about the edilorial
page editor's drunk-driving sentence " This is misleading In June 2006 Mr Armstiong was
Arrested far a non-injury drunk driving case  AITests for drunk driving involving an individual
cuch ac Mr Armstrong absent injury have traditionally ot been reported by the News-Press
under the standards and criteria established by Mr Roberts, except in rare cirgumstances where
a public official was involved. However, Roberts and Dawn Hobbes targeted My Armstrong and

THE WATER GARDEN

1620 26™ STREET e FOQURTH FLOOR ¢ NORTH TOWER » SANTA MONICA, CA 304044060
TELEPHONE: 310-507-1000 v www agsk tom » FACSIMILE: 310-907-2000



Editor

American Journalism Review
December 6, 2006

Page 2

wrote a stoty oul of proportion to the event and not consistent with the paper's historical
Lreatment of such subjects  Mr Roberts latter told Armstrong he was going to write a second
story about the incident, this one Lo cover the “sentencing’ and Mr Armstong complained to
management of Robert's harassmert Therealier, Mr Roberis could not defend the posilion

that the story was newsworthy, and was requested not to publish the seqond story because iL was
obvious his animus towards Mr Armslrong was causing him to depart [rom the ranner in '
which he typically directed reporting on these ypes of issues.

h. wWhen she [Wendy McCaw, owner of the News-Press] put the editorial
page editor in charge of the newsroom, then left with the restaurant critic on 2 month long
Mediterranean cruise aboard her multmilion-doliar yachi, the editors figured it couldn’t get
much worse " Thisis false Among other things, Mr von Wicsenbexger was co-publisher, and
”’Wt&urmt*cmit:fM—r'.—A—rfmsnrong,b ocame acling publisher while the co-publishers were
out of the country and was in charge of \he overall publication of the newspaper  Mr- Roberts
rernained in his position 4s editor, in charge of the newsroom

c. «“More Lhan hall of the S0-member News-Press newsroam has resigned or
been disnissed since then " This staternent clearly suggests a mass firing In [act, only five were
involuntarily terminated, and those terminations were [or cause

v d. « McCaw's atiempt Lo silence everyone from {ormer and current
employees and competitors Lo comrnunity members, the Teamsters, the Santa Barbara
Independent, even Vanily Falr and AJR, by threatening or filing lawsuits against thew * This is
false and Mrs McCaw did not atiempt 10 “silence” any of the above individuals or entities For
example, her representaiives WIole to three former employees and requested them (o abide by
their confidentiality obligations, ones which they agreed to follow in working [or the News-Press
Her representalives wrole 10 2 competitor not Lo ugilence” them. They WIOte 1o IWO nEWSPApErs
to ask they cease violating Am persand's intellectual property rights

e uMeCaw has consistently relused to cormment on the upheaval at her
newspaper, says C omruriications Manager Agnes Huff* Among other things, Ms Hufl never
said that Mrs MeCaw had “consistently refiised to comment” and, in fact, Mrs McCaw has
commented on the events at the newspaper, hoth on Lhe pages ol the News-Press and to media
outlets such as the New York Times Ms Hull is not Communications Manager lor plainuilf, nor
i she an employee but a public relations consuliant :

f «But after buying the paper from the New York Times Co in 2000 and
promising to have no role in newsgathering, McCaw began whacking away, her lieutenants firing
orie editor after another, presiding over the dismnissal o resignation af five publishers in five
years, destroying Frigndships, families and livelihoods, until it was Jerry Roberts' turn 10 bend to
her will ™ This staternent is untrue in NUIMETOUS respects, including without limitation the
implication that people were fired for (ailing to "bend 1o [Mrs McCaw's) will.”



Fdiwor

American Journalism Review
December 6, 2000

Page 3

“Roberts spent his final years at the News-Press liercely protecting the wall
against McCaw, who flattened it last summer, . " This is untrue in several respects  First, Mr
Roberts himsell served as both editor and publisher of the News-Press lor over a year and was
responsible [or direcling the activities of the newsroom at that time He lurther sought at all
times to improperly influence the editorial pages and keep out leviers critical of articles his
reporters wrote  Second, Ampersand management did not impropetly interfere with or seek to
control news reporting and its aclivities were consistent with the responsible management ofa
publication.

h “In the riext LWo years, though, [Wendy McCaw's) largely unexplained
directives led to confusion, wrmoil and Lurmover, with benefits and overtime pay slashed,
newsroom decisions challenged and exceutives fired ot forced to resign alter yefusing to do her
bidding . . " This is false in umeTous respects Among other things, until the evenus of the
summer of 2006, the News-Press saw only normal turnover and Ampersand made only ordinary
personnel decisions ahout hiring, firing and overtime. With respect to supposed *challenges” 10
"newsroom decisions,” Ampersand's management's involvernent in the general direction and
quality of news reporting was well within appropriate limits

L “Through her executives, Mc(aw worked her will: "It was always aboul
news content and tnews reporiers, says an insider no longer at the paper 'If one story wasn'L the
way she wanted it, it was 'ofl with their heads,” with Cole “just doing her bidding ™ This
statement is false  Mrs MeCaw had little involvement with any news galhiering or content
except for issues that are well within the appropriate limits lor owners such as general direction
and insistence upon good writing and accaracy

“Ag the newsroom strenigthened, the paper's opinion section grew more
virulent under the direction of Travis K Armsivong, a 38-year-old openly gay American Indian,
former San Jose Mercury News editorial writer and registered Demacrat Strean and Roberts
mostly ignored him, Strean says, but Armstrong’s cotumns ‘created low of problers for our
reporiers Whenever we went Into the comrmunity, we had 1o listen 1 complaints " This
stalerment attacking the quality of News-Press edilorials under Ampersand management and
blaming reader complaints on Mr Armstrong is false  Complaints of readers were measured by a
survey conducted by the independently comamissioned Media Consulling survey group, MORI,
in 2005 The results were thar 63% of the readers in the MORI study found thal the stories
contained oo much of the bias of the reporiers. On the other hand, the editorial page
supervised by Mr Armstrong was highly rated by the readers, 74% of readers vated positively.
In fact, the News-Press editorial page was just given an award {or the Best Editorial Pages in its
circulation category by the California Newspaper Publishers Association and was given the first
ever award from the Hurnane Sociely of the United States for Quigtanding Newspaper Editorials

k “The arrangement worked well, Strean says, wntil spring 2004, when
McCaw insisted on previewing stortes mentioning Brian Cearnal, a prominent Santa Barbara
architect she was suing lor malpractice  An ugly scene ensued in june when McCaw ordered



Editor

American Journalism Review
December 6, 2000

Page 4

Roberts 1o publish & piece touting her alleged legal victoty over Cearal, Streart says, a siory thal
had no comment from the architect and whose facts were dispuled by his pariner. Alier 4 while,
McCaw wanted Roberts to publish {our pages of her boylriend's restaurant reviews Though
McCaw ‘conlinually pursued it, Roberts ‘kept arguing against it} Sirean says, and relused to
implement her directive. Finally, McCaw stopped meeting with Roberts and then 'quit speaking
to him ™ This is false in numerous respects Armong other things, Ampersand management did
not improperly interfere with ot influence news reporting. Roberts sought 1o not publish an
arlicle on prelexiual grounds; while Lhe paper reported Ms McCaw having been sued, Roberts
sought not to publish a story of her prevailing in the matter Mrs McCaw did not order lour
pages of restaurant feviews 10 be published  Mrs. McCaw stopped meeting with Mr Roberts
after he became verbally abusive towards her.

L “While bloggers reported what McCaw wanted squelched, another
newsroom drama was unfolding. Michael Todd, the busiress editor widely admired for his
intelligence and acerbic wit, made a joke o part-time photographer Ana Fuenies that she
construed asa death threat  Though much of what transpired belween them is disputed, neither
argues the basic facts: Todd saw Fuentes in {ront of a downtown slote in late May; when he next
saw her, he made what he considered a joke about hiting her with his car  Everyone agrees
Fuentes laughed although she says she thought it was 'weird,' and the rest of the story is
gnclear.” This entire description is false Mr Todd admits making an initial threat and
following, it -- when questioned by Ms. Fuentes -- by the statement Lhat he had thought aboul it
and would not run her aver with his car but would shoot her with a gun because running her
over would be too messy, body parts all over hig car grill ~ Ms. Fuentes reported the incident to
News-Press manageroent, but led by Roberts. i failed Lo [ollow procedute and report it to HR
Frustrated by lack of action Fuentes sent her complaint to the publishers As employers, they
were obligated to timely investigate and acL upon this issue and the court agreed thal probable
cause exisled when it granted an “Order to Show Cause” against Todd

m “(The News-Press pursued a resiraining order against Todd in connection
wilh the Fuentes episode in July, costing him close 1o $7,000 in atlorney’s fees, hie says, belore
dropping the case in lale October ) This stalernent is seriously misleading as it omits the [acl
that the proceeding, a Petition of Ernployer for Injunction Prohibiting Workplace Violence
Against Employee, was rendered moot when, months after the filing of the complaint, Ms.
Fuentes lell her employment at the News-Pross and neither Mr Todd nor Ms Fuentes worked at
the News-Press

n "The paths caitying Todd, Fuentes, McCaw and Armsirong converged on
a Friday morning in June, when reporter Dawn Hobbs retumed [rom the courthouse with &
renor. on Travis Armstrong's drunk-driving sentence. Orders ‘Trom on high' [orced Roberts
to kill Hobbs' story, says then Deputy Managing Editor Murphy, .. " This issued was addressed
in paragraph (a) above



Editor

American Journalism Review
December 6, 2006

Page 3

0 The Article describes the News-Press reporting of the address ofa
residence owned by actor Rob Lowe omd his wife. 1t then states that *Todd and McCaw
exchanged a series of blistering memas, with Todd censuring McCaw [or granting a celebrity
privacy rights exceeding ‘those given to average citizens' McCaw suspended him without pay
pending an investigation into he Fuentes incident, blasting him for ‘careless news judgment, [or
prompting the Lowes (o cancel their subscription and for potentially demaging ‘relations with
other high profile readers ™ Among other things, this is seriously misleading insofar as Mr Todd
was suspended pending the investigation into Ms Fuentes' complaint - not for anything to do
with the reporting of Mr Lowe’s address -- and even the writer of the Lowe article was not
sugpended

: “While [the co-publishers] were gone, Armstrong ordered Cohee ©
rewrite a routine story about a Jocal cily council member's resignation ‘to reflect the editorial
position of the paper, Murphy says * This statement, which states explicitly that the news
reporting was being influenced by the paper's editorial position, is (alse  Ms Cohee was gtven
typical and proper direction and guidance for this Page Oue profile, which was among other
things less than complete and thorough. Mr Armstrong did not tell her to rewrite the stoty 1o
wroflect the editorial position of the paper ™

sgyerutives Ihrealened [0 lerminale anyone ‘sharing or leaking
information involving the News-Press to any other news organization,” according to a News-
Press memo. This is misleading and suggesis reverss timing The policy memorandum referred
1o in the Article was written by Jerry Roberts in Jurne and distributed well before he and olhers
resigned Such confidentiality policies are common and standard for most organizations to
protect their proprietary information

T “Shortly therealter, Managing Bdilor Foulshara also resigned, citing the
same reasons Murphy had articulaied that is, alleged ethical breaches] " In fact, Mr. Foulsham
cited no such reasons when he resigned.  He expressly stated that he was resigning due to
wsress” and marital strains that “stress” was causing as well as a difficult commute. He made no
relerence to ethical breaches

s. “What happened next was 4 scenie oul of ‘The Battle of Algiers,' a former
editor says, with Armstrong ‘roaring’ into Roberts' office, ‘Tace all red,’ velling, 'l want you out of
here right now!' Someone shauted: Jerry's getting kicked out! prompling reporters and editors
to yush lorward and form a tight ring around Roberts, while Armstrong, tugging on Roberts’
sleeve, repeated, “C'mon, you've got Lo get out now!” This is an untrue and inaccurate account
of what transpired  In fact, Mr Roberts gave 30 days notice prior to 9:00 A M., but asked to be
allowed to not come 1o work for his final 30 days His request was pranted and, as is ordinaty
policy, he was escorted out by the Human Resources director  Among other things, Mr
Armstrong did not yell or “roar” or use the words “now" nor did he lauch Mr. Roberts not did he
escort hir out of the building



Editor

American Journalism Review
December 6, 2006

Page 6

L “Armsirong had brought dewn Roberts, and the wall " This is not lrue
Ampersand managerment did not improperly interfere with ot influence news reporling. Mr
Roberts voluntarily resigned and his resignation was ot caused by Mr. Armstrong I his
lengthy resignation letter, Mr Roberts did not accuse My Armstrong of bringing him down

. "Hadly wrote a story about the resignations gave it Lo the copy desk and
left fot a meeting with his colleagues and a union representative. Around 10 pam., Armstrong
willed it, " Again, the Article is misleading by filing to tell its readers that Mr Hadly's article

was not published because it did not carry oul his assignmment which was specifically to wrile a
brief [actual article as to who left the paper, their length of service elc

v sThose who resigned left ‘because the harids of the executive suite and op-
ed department had extended their reach so far into the newsroom that their fingertips were on
the reporters’ keyboards,” " AmOng other things, the accusation of direction by executives and
“op ed" is patently untrie; Armpersand management did not control the repotters' stories other
thar to set direction, and demand quality and accuracy so as to ensure that the paper would
meet journalistic standards _ :

W “Human resources manager Apodaca [orbadz Roberts from retrieving his
helongings, hiring a delivery service Lo retuim enough boxes to [l a siorage room, along with an
"~ envelape one of the workers handed his 16-year-old daughter, a cease-and-desist letter from
McCaw's attorney tha basically said: ‘Shut your pie hole or we'll sue you to kingdom come,’ says
the Independent’s Nick Welsh, who along with several others received similar letters™ This is
{alse Among other things, Mr. Roberts was informed in writing that he should cease violating
the confidentiatity agreement he signed as part ol his executive employment agreement when
hired, which Roberts admils he is subject 10 The letter was hand delivered by a raessenger 0
Mr Roberte’ home, in an envelope addressed to Mr Roberts. 1f his 16 year old daughter indeed
read it as the Article suggests, it is surely no fault of plaintills. Mr Welsh did not receive a
“similar letter

X “In his first public address since resigaing, Roberts enurnerated the many
ways McCaw and her loyalists had failed to ‘distinguish between advocacy and reporting,
obliterating the metaphorical wall that stands to separate them ™ Among other things,
Arnpersand management did not fail Lo distingnish between advocacy and reporting and did not

improperly interfere with or {nfluence news reporting

“ ., Sieepleton [ired the [eatures editor for allowing health eolumnist
Michael Seabaugh to make a passing reference (o Laura Schlessinger's preaching ‘against
1olerating diversity' as 'a waste oftime, The article is false  Indeed, it states that Mr Seabaugh
resigned and was [ired  In fact, M1 Seabaugh chose to slop working fer the News-Press.

z “Roberts beseeched the audience to siruggle every day ‘to engure the
values, principles and ethics that define public interest journalism ™ This is another claim that



Editor

American Journalism Review
December 6, 2000

Page 7

the News-Press is a deficient product resulting [rom management’s alleged improper interference
with and influence on news reporting and ig untrue

a2 “In the newsroom, fall brought union representation and a renewed
commitment Lo securing & contract ‘with guarantees that the wall will not be breeched,’ says a
reporier .. Among other things, Ampersand management did nou improperly interfers with or
influence news reporting, and the union has not been cextified to represent the newsroom

bb  Fallalso found McCaw on her yacht again with boylriend von
Wiesenberger, now using the title Baron,' the Dallas Morning News reported, with ‘more
pressing business than putting down [al stall insurrection.” This is unitue Co-publisher von
Wiesenberger is not “now using the title Baron "

e, “McCaw's atiomey sent a threatening letter Lo prominent lawyers
providing legal assistance Lo News-Press journalists *  This is an inaccurate characierization of
the letter and the attorneys to whorn il was addressed; il urged aiorneys who were making
donations to supposedly aggrieved litigants Lo learn the [acts before taking public positions
None of the attorneys written to had indicated they were representing any litigant.

dd  “[ijutensifying a campaign of stimidation that has union leaders and
newsroam veterans worried thar News-Press execulives will fire them just as they did Melinda
Burns, an award-winning, 21-year News-Press reporter and union leader, in late Cetober.” This
craternent is false  There was no intimidation of anyone and Ms Burns was fired for cause

We note that, while you purport 1 be commenting on the News-Press'
journalistic standards and ethics, you demonstrate none of your own Your article is clearly
Wiased and makes nq ellort to present an objective analysis. Indeed, your writer simply ignored
our client's invitation to submit questions and check facts Had she done so, or had you insisted
on {act checking, perhaps an accurale and [air srlicle would have been published Thisisan
outrageous and hypocritical departure from Lhe standards of ordinary journalism

We demand that you immediately publish a full and complete rewraction in
substantially as conspicuous a manaet in the American Journalism Review (including 2
prominent notice on the website) as the original Article was published and that you refrain [rom
any republication of the maierial contained in the Article and [rom =ny future or [urther
delamatory statements about our client. Please note that, while we are making this request in
conflormity with California Civil Code cection 484, we do not believe that your publication is
protecied by thal stawnte and will not, even in the event of a published retraction, lrnit our
demand lor damages See Condit v National Enquirer, Inc., 248 . Supp. 943 (E D. Cal. 2002)
We are, in any event, offering you the opporturity (o altempt {0 mitigate damages, if such is

possible, by the publication ol a conspicuous and complete retraction.

You are not authorized to disclese the contents ol Lhis letter publicly or to
disseminate it, except Lo the extent necessary to publish the demanded retraction



Editor

American Journalistn Review
December 6, 2006

Page 8

This letter is not intended to constitute a full statement of all (acts, rights, or
claims relating to this matler, nor is it intended to be, nor should it be, construed as & walver,
release or relinquishment of any vights or remedies avatlable to my client, whether legal or
equitable, all ol which are hereby expressly reserved

inggy 1y,
v . A
, Stanton L Stein
cc.  David] Millstein, Esq / >

Samuel R, Pryor, Esq \y ﬁl)

TOTAL P.B9



